Ingen plan B
Nå har Asgharnejad fått eget atelier i Trosterudvillaen, hvor han fortsetter på sin maleri-serie. Om kunstnerrollen i dag forklarerer han at det er viktig å ikke ha en plan-B. – Jeg tror det er en lifehack at jeg ikke vil ha en plan b. For da kan man ikke senke skuldrene å si “det går fint i verste fall gjør jeg ditt eller datt.” Men, jeg føler man kan gjøre den tingen uansett. Jeg føler at så lenge du har en pensel og litt papir så kan man holde på med å male selv om du er lutfattig. Den verdien håper jeg å ta med meg videre, og kanskje lære barna mine. Jeg skulle gjerne kunne sagt at jeg gjør det for pengene for å få smør på bordet og sånn, men da tror jeg ikke man kan male det man vil. Jeg er heldig som kan holde på med det enn så lenge, og heldig som har en jobb på siden som er gøy og givende. Som kunstner i dag må du være god på å skrive søknader, møte folk i kunsten. Snakke med gallerister og andre kunstnere. Være klar for å ta imot kritikk, men også ha råd til å holde på med det forklarer han. - Du må selge deg selv mer nå. Jeg tror man må være kløktig på forskjellige plan, det hjelper ikke å bare være kunstner. Han skulle ønske at flere forsto seg på billedkunst og så dens relevans i samfunnet. - Det skulle vært slik at samfunnet rundt forsto seg mer på at denne kunstformen er den mest ekstreme av dem. Du har film, tv, bøker og musikk som er ganske nært opp til fotball. I motsetning er billedkunst som klatring under vann. Så hvis folk kanskje hadde visst det, så hadde de også visst at når du er på fjellklatring under vann så kan det hende at du kommer tilbake med noen kule innsikter som kan gjøre samfunnet godt, sier Asgharnejad. Han er nå en av tre kunstnere som er nominert til Sparebanken Sør Kunstnerpris, og er glad for å ha blitt nominert. - Jeg synes det er veldig koselig at noen ser verdien i det jeg gjør. Jeg tror alle har et behov for å bli sett, og at noen setter pris på det du gjør, sier han. Kunstnerprisen er finansiert av Sparebanken Sør.
Test portrait image flipped
Nå har Asgharnejad fått eget atelier i Trosterudvillaen, hvor han fortsetter på sin maleri-serie. Om kunstnerrollen i dag forklarerer han at det er viktig å ikke ha en plan-B. – Jeg tror det er en lifehack at jeg ikke vil ha en plan b. For da kan man ikke senke skuldrene å si “det går fint i verste fall gjør jeg ditt eller datt.” Men, jeg føler man kan gjøre den tingen uansett. Jeg føler at så lenge du har en pensel og litt papir så kan man holde på med å male selv om du er lutfattig. Den verdien håper jeg å ta med meg videre, og kanskje lære barna mine. Jeg skulle gjerne kunne sagt at jeg gjør det for pengene for å få smør på bordet og sånn, men da tror jeg ikke man kan male det man vil. Jeg er heldig som kan holde på med det enn så lenge, og heldig som har en jobb på siden som er gøy og givende. Som kunstner i dag må du være god på å skrive søknader, møte folk i kunsten. Snakke med gallerister og andre kunstnere. Være klar for å ta imot kritikk, men også ha råd til å holde på med det forklarer han. - Du må selge deg selv mer nå. Jeg tror man må være kløktig på forskjellige plan, det hjelper ikke å bare være kunstner. Han skulle ønske at flere forsto seg på billedkunst og så dens relevans i samfunnet. - Det skulle vært slik at samfunnet rundt forsto seg mer på at denne kunstformen er den mest ekstreme av dem. Du har film, tv, bøker og musikk som er ganske nært opp til fotball. I motsetning er billedkunst som klatring under vann. Så hvis folk kanskje hadde visst det, så hadde de også visst at når du er på fjellklatring under vann så kan det hende at du kommer tilbake med noen kule innsikter som kan gjøre samfunnet godt, sier Asgharnejad. Han er nå en av tre kunstnere som er nominert til Sparebanken Sør Kunstnerpris, og er glad for å ha blitt nominert. - Jeg synes det er veldig koselig at noen ser verdien i det jeg gjør. Jeg tror alle har et behov for å bli sett, og at noen setter pris på det du gjør, sier han. Kunstnerprisen er finansiert av Sparebanken Sør.
Slide 1 lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit ametlorem ipsum dolor sit amet
Slide 2 lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit ametlorem ipsum dolor sit amet
Vogtere af vår arv
Kusama made some of her Infinity Nets paintings, including this one, titled No. H. Red, by painting on a canvas laid over a large flat table. She propped larger pieces against the wall in her New York studio and worked standing on a stepladder.
Amir Asgharnejad er kanskje kjent for flest som stand-up komiker og skuespiller. Men etter en alvorlig sykkelulykke i 2019, tok Asgharnejads karriere en ny vending. Nå forteller han om oppveksten sin gjennom billedkunsten.
Title
Subtitle Fant sin plass
Hadde det ikke vært for Kristiansand hadde han ikke blitt kunstner, sier Asgharnejad. Flere av de vennene han vokste opp med har siden gått inn i kreative yrker, så det ble sådd noen frø allerede i ungdomstiden. Det var også med venner fra Kristiansand han flyttet til Oslo for å studere som 19-åring. Han startet først på Blindern ved Universitetet i Oslo hvor han studerte kunsthistorie, men etter tips fra en venninne begynte han på Prosjektskolen i 2005. - Jeg hadde veldig lyst til å tegne og male på den tiden, for det var det jeg trodde en kunstskole var, men på Prosjektskolen var det faktisk ikke læring i de tradisjonelle medier. Du lærte hva performance var, ulike skulpturmedier, sveising, leire, installasjon og videokunst. Selv om maling ikke var i fokus, var det likevel veldig fint å bare kunne være rundt andre kunstnere utdyper han. I møtet med medelevene følte han et slektskap som ble viktig for han, og de skilte seg ut fra hans tidligere vennekrets. - Jeg har alltid vært litt høylytt. Så når jeg møtte kunstnere og vi danset og sang inne på butikken de første ukene husker jeg at jeg tenkte «Yes!», jeg fant folket mitt. Det var en frihetsfølelse. Året etter kom han inn på Kunstakademiet, og ble den yngste i sitt kull. Noe som var en bragd i seg selv. Her begynte han å lage sketsjer, video-performance og revyer inspirert av Saturday Night Live Show. Først rettet mot et kunstpublikum, men siden for et større publikum. Han forlot derfor billedkunsten og jobbet flere år som skuespiller og komiker.